En gång i Mariestad gav jag ett föredrag om hur man som slöjdare nästan är tvungen att finnas och synas på sociala medier. För en sak är säker på internet: pics or it didn’t happen.
Nu kan vi i och för sig börja diskutera hur denna gamla sanning påverkas av AI. Bilder kan till en mycket övertygande grad förfalskas, men det är en annan sopcontainer att gräva i. Faktum kvarstår – syns inte, finns inte, man måste hitta sätt att nå ut!
Under våren har det varit just mycket skriverier om textilåtervinning. Det har visats att det material som samlas in i Sverige inte omhändertas här, utan skickas till utlandet eller energiåtervinns (eldas upp) på plats. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/efter-nya-lagen-vardelosa-strumpor-skickas-till-litauen https://www.sverigesradio.se/artikel/9-av-15-kommuner-tvingas-branna-textilavfallet-det-ar-losningen
Det är i min mening mycket bra att vi fortsätter tala om det här. Det är något vi kommer att behöva kämpa med vidare. Vi måste belysa att genomförandet av den här lagstiftningen är helt baklänges och upptäcka vilka lokala lösningar som skulle kunna skalas upp för att åstadkomma ett nationellt system. De enda som inte verkar vilja synas i det här sammanhanget är 1. kommunerna, och 2. lagstiftarna. Regeringen och riksdagen kan få en känga i ett annat inlägg, så låt oss fokusera på kommunerna.
Det är nu juli 2025, alltså över ett halvår sedan den nya lagstiftningen trädde i kraft. Jag har ännu inte fått någon som helst direktinfo från min kommun om hur textil ska återvinnas. Jag har ju ett väldigt nördigt intresse i ämnet och håller därför känselspröten på helspänn. Som medborgare måste man klicka många gånger på kommunens hemsida för att till exempel upptäcka att bara en återvinningscentral i Östersunds Kommun tar emot textilavfall. Om man inte kollar upp detta i förväg är det ju inte konstigt om medborgare väljer att slänga sina textilier i brännbart när de gjort sig omaket att ta med det till “fel” central. Det kan man inte klandra dem för.
Jag såg dock en grej som en annan kommun definitivt ville nå ut med:

Oj, oj. Något som går på tok över sommaren. Det kanske är naturligt att kommunerna inte vill visa framfötterna med sånt som är genant. Fortsättning följer, antar jag.

